dinsdag 21 oktober 2008

Jill Mansell - Head over heels

1. Beschrijvingsopdracht
A. Complete titelbeschrijving
J. Mansell, Head over heels, Car Books Ltd, Bristol 1998.

B. Keuzemotivatie
Een vriendin van mij raadde me dit boek aan. Zij had het afgelopen zomer gelezen en was er erg enthousiast over. Omdat zij er zo leuk over vertelde, was de keuze voor mij snel gemaakt. Ik heb het boek opgezocht in de bieb en het sprak mij erg aan. De manier waarop Jill Mansell schrijft, leek mij erg boeiend en het boek leek me niet te moeilijk. Dit was de reden die voor mij de doorslag gaf, omdat ik het erg lastig vind om mijn aandacht te houden bij een boek waar ik maar weinig van begrijp.

C. Korte weergave van de inhoud
Jessie Roscoe woont samen met haar zoon Oliver in een klein dorpje. De vader van Oliver is nooit in beeld geweest, totdat hij ineens naast Jessie komt te wonen. De man in kwestie is Toby Gillespie, een zeer aantrekkelijke acteur. Nu is Jessie gedwongen om Oliver te vertellen wie haar vader is, en nog erger: haar oude vlam te vertellen dat hij een zoon heeft. Toby is getrouwd met Deborah en heeft twee kinderen met haar: Savannah en Dizzy, dit lijkt hij echter snel te vergeten als hij Jessie weer heeft gezien. Hij is verrukt haar terug te zien en wil zijn onbekende zoon dolgraag leren kennen. Jessie weet niet of ze hier blij mee is, want ze wil het huwelijk van Toby en de mooie en aardige Deborah niet verstoren. Wat niemand wist, is dat Deborah ondertussen vreemdging met Doug!

In het kleine dorpje waar ze wonen geldt 'ons kent ons' en een geheime relatie is dus al snel openbaar. Een aantal mensen uit het dorp zijn betrokken bij de problemen van Jessie, maar hebben ook hun eigen problemen. Een voorbeeld is Jessies vriendin Lili. Lili heeft een (op zijn slippertjes na) redelijk huwelijk met Michael Ferguson en heeft drie kinderen met hem. Wanneer de dierenarts, Drew Darcy, haar probeert te versieren, kan ze hem eigenlijk niet weerstaan.

Dan is er nog Oliver. Voordat hij weet dat Toby zijn vader is, ontmoet hij Savannah, Toby's charmante dochter. Hij wordt op slag verliefd op haar, en zij op hem. Nadat Jessie hem het nieuws over Toby verteld, wordt dit natuurlijk erg lastig.

Ondertussen ontvangen Toby en zijn gezin allemaal dreigbrieven. Iemand heeft het op hen gemunt en wil dat ze per direct het dorp verlaten.

Dan is er nog de oppasfamilie van Lili, de Seymour's. Volgens Lili zijn het hele nette mensen met een perfect huwelijk en perfecte kinderen, William en Freya. Wanneer Lili echter een goed gesprek heeft met Felicity, blijkt dat Hugh verliefd is op een man en haar verlaten heeft. Hun hele huwelijk was een soort toneelstukje.

Gelukkig komt het aan het einde van het boek allemaal goed:
Het huwelijk van Toby en Deborah blijkt niet half zo goed te zijn als de media je doet geloven. Zij gaan uit elkaar en Toby en Jessie krijgen een relatie.
De dreigbrieven die naar Toby en zijn gestuurd werden, waren van Dizzy. Hij voelde zich erg alleen en daarom besloot hij deze brieven naar zijn vader en moeder te sturen. Hij hoopte dat ze naar de dreigbrieven zouden luisteren en terug zouden verhuizen naar Londen, naar zijn vrienden.
Tussen Savannah en Oliver loopt het ook spaak, zij beseffen dat ze beter vrienden/halfbroer en -zus kunnen zijn.
Lili zet een punt achter haar huwelijk met Michael en is gelukkiger met Drew dan ze ooit is geweest met Michael.
Ook met Felicity Seymour komt het goed. Zij krijgt een relatie met Jamie, de beste vriend van Drew.

2. Verdiepingsopdracht
Hoi Jessie,

Jeetje, wat heb jij een boel meegemaakt het afgelopen jaar! Ik ben blij dat het allemaal goed is gekomen en dat je weer lekker in je vel zit, want ik had behoorlijk met je te doen.

Het moet een grote schok voor je geweest zijn dat je oude grote liefde ineens je buurman bleek te zijn. Ik begrijp dan ook goed dat je Toby eerst op een afstand wilde houden. Hij had immers een goed huwelijk met Deborah en zijn gezinnetje leek op en top gelukkig. Het was voor mij echter meteen duidelijk dat hij voor jou en Oliver wilde gaan.

Ik vind het knap dat je hem toch op afstand hebt proberen te houden. Je probeerde aan Deborah te blijven denken. Ik weet niet of ik dit ook gekund had. Al is Deborah een hele aardige vrouw, Toby is en blijft jouw grote liefde!

Dat hele gedoe met Savannah en Oliver moet ook lastig zijn geweest. Jullie wisten natuurlijk dat ze eigenlijk broer en zus zijn, en jullie zagen ze verliefder en verliefder worden. Gelukkig is dit uiteindelijk allemaal goed gekomen.

Omdat jij zelf nogal overhoop lag met je gevoelens, heb je niet zo goed gemerkt dat Lili zich ook rot voelde. Zij kreeg ineens veel aandacht van Drew, de knappe dierenarts, maar ze wilde eigenlijk niet ontrouw zijn aan Michael (al heeft hij haar al honderd keer bedrogen). Ik vind dat je hier misschien iets meer rekening mee had moeten houden. Alhoewel ik het wel van je begrijp, want jij bevond je ook niet echt in een makkelijke situatie. Ik denk ook niet dat Lili het je kwalijk neemt, zij is zo'n goede vriendin!

Ik ben blij dat het nu zo goed met je gaat. Het is leuk om te zien dat Toby en jij zo gelukkig met elkaar zijn. Dit geldt ook voor Lili en Drew, en Felicity en Jamie. Ik hoop dat jullie met zijn allen nog lang en gelukkig leven!

Het ga je goed,
veel groetjes van Lara

3. Evaluatie
A. Beargumenteerd eindoordeel
Ik vond dit boek van Jill Mansell erg leuk en boeiend om te lezen. Het is op een leuke, niet zo moeilijke manier geschreven, waardoor je de verhaallijnen goed begrijpt. Stiekem weet je dat alles goedkomt, maar toch is het spannend hoe het verhaal gaat lopen. Er zijn namelijk wel wat onverwachte gebeurtenissen in het boek, zo had ik bijvoorbeeld niet gedacht dat Dizzy de dreigbrieven naar Toby en Deborah schreef. Ook de verhaallijn van Hugh en Felicity Seymour is erg verrassend. Net als Lili denk je als lezer dat het een keurig stelletje is, en dan blijkt dat hun hele huwelijk nep is en dat Felicity wordt verlaten voor een man. Doordat deze verhaallijn zo verrassend is, wordt hij extra leuk om te lezen.
Al met al vind ik het een geslaagd boek en tegen alle meiden wil ik zeggen: Lees dit boek! Je krijgt er bijna geen genoeg van en daarom wil je het in één klap uitlezen. Het is niet in een moeilijke stijl geschreven, waardoor je lekker ontspannen zit te lezen. Een echte aanrader dus!

B. Oordeel over de verdiepingsopdracht
De verdiepingsopdracht vond ik erg origineel. Ik heb nog nooit een brief aan de hoofdpersoon moeten schrijven. Ik vond het een erg leuke opdracht, omdat je op deze manier gaat nadenken over de acties van de hoofdpersoon. Je bedenkt of je het eens bent met hoe die persoon gehandeld heeft en je probeert de persoon tips te geven of juist te prijzen. Op deze manier denk je dus echt na over de hoofdpersoon en hoe deze zich gedraagt in het boek. Wanneer je zo'n opdracht niet hoeft te maken, zul je waarschijnlijk ook niet op deze manier over de hoofdpersoon gaan nadenken.

C. Moeilijkheid van de verdiepingsopdracht
Ik vond de verdiepingsopdracht niet echt lastig. Je weet wel dat de hoofdpersoon niet bestaat, maar omdat ik het boek met zoveel enthousiasme gelezen heb, was het toch niet zo moeilijk. Ik vond het wel leuk dat je nu op deze manier over de hoofdpersoon ging nadenken.
De verdiepingsopdracht was niet vaag, het was voor mij duidelijk wat ik moest doen.

Geen opmerkingen: