donderdag 6 november 2008

Katie Fforde - Flora's Lot

1. Beschrijvingsopdracht

A. Complete titelbeschrijving
Katie Fforde, Flora’s Lot, Century, London 2005.



B. Keuzemotivatie
Toen we te horen kregen dat we een boekverslag moesten maken, ben ik naar de bibliotheek in Cuijk geweest. Daar kwam ik dit boek tegen, wat er door de vrolijke kaft erg uitsprong. De titel kwam me bekend voor en toen bedacht ik me dat een vriendin positieve verhalen over dit boek verteld had.


C. Korte weergave van de inhoud
Flora is een stadsmeisje uit Londen. Op een dag krijgt ze te horen dat haar oom een erfenis heeft nagelaten voor haar, namelijk 51% van een familiebedrijf genaamd “Stanza en Stanza”. Ze reist daarom naar het platteland waarna ze samen met Charles, haar neef, het bedrijf gaat leiden. Omdat ze niet bij haar neef en zijn verloofde Annabel kan logeren, mag ze in hun vakantiehuisje verblijven. Dit ligt een paar minuten rijden vanaf het veilinghuis. Op weg daar naartoe, komt ze een oude man, Geoffry, tegen. Hij werkt bij het veilinghuis en vertelt haar dat het bedrijf op het randje van de afgrond balanceert. Flora is vastbesloten het bedrijf te redden.
Een paar dagen later botst ze in de plaatselijke supermarkt tegen een leuke man aan. Hij heeft Henry en weet via via dat hij een womanizer is. Ze besluiten samen iets te gaan drinken.
Ze ontdekt ook dat ze niet de enige bewoonster in het vakantiehuisje is. William, een milieuvriendelijke man die ’s winters in het huisje woont. Hij is goed gezelschap, want hij kan heerlijk koken, zorgt voor Flora’s kat Imelda en haar kittens, en hij is aantrekkelijk.
Binnen “Stanza en Stanza” zorgt ze voor grote veranderingen. Naar aanleiding van een televisieprogramma krijgt ze het idee een plaatselijke veilingmiddag te houden. Iedereen kan dan zijn of haar bezittingen laten taxeren. Deze dag blijkt een groot succes te zijn. De stoffige, saaie kant van Charles die ze gewend is, is niet de enige kant die haar verre neef heeft. Ze leert langzaam ook een leuke en aantrekkelijke kant van hem. Ook de stroeve relatie die ze met Annabel had, wordt langzaamaan steeds beter. Maar wanneer Annabel erachter komt dat naast Flora nog iemand anders in haar vakantiehuisje woont, moet Flora een etentje organiseren om aan te tonen dat William een keurige man is. Annabel kan het goed met William vinden en na het etentje is hij goed gekeurd door haar.
Ondertussen trekken Charles en Flora steeds meer naar elkaar toe. Flora komt er langzaam achter dat haar gevoelens voor hem niet meer zijn zoals ze horen te zijn bij neef en nicht: ze is verliefd op hem. Om te vluchten van deze gevoelens gaat ze weer terug naar Londen, maar Charles komt haar achterna om haar te vertellen dat hij dezelfde gevoelens heeft en dat de relatie met Annabel afgelopen is.


2. Verdiepingsopdracht

Lieve Flora,

Wat vind ik het knap van je hoe jij je staande hebt weten te houden in de tijd dat Charles en Annabel je graag weg wilden hebben uit het familiebedrijf. Leuk dat je je zo snel hebt aangepast aan het plattelandsleven en er meteen veel vrienden bij hebt gekregen. Dit kwam denk ik vooral doordat je bij het koor was gegaan, een slimme zet om mensen te leren kennen.

En wat fijn voor je dat je niet helemaal alleen in het vakantiehuisje bleek te wonen. William lijkt me een leuke vriend, een goede kok, en een knappe man. Ook erg leuk dat hij het zo goed met Emma kon vinden.

Het lijkt me erg lastig om verliefd op je neef te zijn. Jij wist blijkbaar ook niet goed hoe je ermee moest omgaan en bent daarom gevlucht. Een verstandige, maar achteraf gezien onnodige, stap. Ik zou denk ik dezelfde keuze hebben gemaakt. Het is en blijft familie, ook al is het verre familie, en hij was verloofd. Moeilijk hoor!
Wel heel leuk dat die gevoelens toch beantwoord werden. Hij en Annabel waren uit elkaar gegaan en hij had ook gevoelens voor jou.

Ik ben blij dat het nu zo goed met je gaat!

Veel groetjes,
Loes Cornelissen


3. Evaluatie

A. Beargumenteerd eindoordeel
Het was een leuk boek om te lezen. Er stonden weinig woorden in die ik moest opzoeken en de verhaallijnen waren ook makkelijk te volgen. Van tevoren weet je gewoon dat het allemaal goed komt, zo’n soort boek is het gewoon. Je vraagt je alleen tijdens het lezen wel af wat dan het “goede” is. Een relatie met je neef is namelijk niet altijd goed. De personages die in het boek voorkwamen waren leuk. Iedereen had iets wat typerend voor diegene was.
Ik vind het een echte aanrader, vooral voor de meiden! Het is een leuk, luchtig boek met verrassende elementen. Ook worden er bijna geen moeilijke woorden gebruikt en de zinnen zijn grammaticaal ook niet moeilijk.



B. Oordeel over de verdiepingsopdracht
Ik vond het een leuke en originele verdiepingsopdracht. De afgelopen twee jaar moesten we steeds bij de verdiepingsopdracht vragen beantwoorden. De brief die we deze keer moest maken liet me goed nadenken over hoe ik zou handelen als ik in Flora’s schoenen zou staan. Je leest het boek op een andere manier dan als je weet dat je bepaalde vragen moet beantwoorden. Je leest meer ontspannen en dat beviel me goed!


C. Moeilijkheid van de verdiepingsopdracht

Ik had het boek goed gelezen en tijdens het lezen vroeg ik mezelf steeds af hoe ik de dingen zou aanpakken die Flora meemaakte. Hierdoor wist ik precies wat ik in de brief wilde zetten en duurde het dus ook niet lang om deze opdracht te maken.

Geen opmerkingen: