woensdag 5 november 2008

James Baldwin - If Beale Street could talk

Beschrijvingsopdracht
A Complete titelbeschrijving
J. Baldwin, If beale street could talk, Dell Publishing, New York 1988. Laurel

B Motivatie boekkeuze
In de mediatheek ging ik op zoek naar een Engels boek van minstens tweehonderd bladzijden. Ik vond dit boek, If beale street could talk, en dit sprak me aan. Ik las de achterkant en daar stonden enthousiaste reacties van kranten over het boek en die maakte mij ook enthousiast. Ik werd nieuwsgierig naar het verhaal en daarom heb ik dit boek gekozen.

C Korte weergave van de inhoud
Tish (Clementine Rivers) woont in Harlem, dit is een wijk in New York. Ze woont hier met haar ouders, Sharon en Joseph Rivers en haar zus, Ernestine Rivers. Bij hun in de buurt woont de familie Hunt. Fonny (Alonzo Hunt) is al vanaf kleins af aan het vriendje van Tish. Fonny woont in huis met zijn ouders Alice en Frank Hunt, en zijn twee zussen. Zijn moeder en zusjes hebben een hekel aan Fonny, alleen zijn vader geeft om hem.
Tish en Fonny zijn inmiddels negentien en twintig jaar oud, hebben zich verloofd en krijgen een baby, alles lijkt er dus op dat ze een gelukkig gezinnetje gaan vormen.
Maar dan wordt Fonny gearresteerd en moet hij naar de gevangenis wegens beschuldiging van verkrachting. Fonny zegt dat hij onschuldig is, maar de politie wil hem niet geloven. Fonny wordt oneerlijk behandeld vanwege zijn huidskleur, de politieagenten in New York discrimineren heel erg.
Alle acties die Tish en haar familie ondernemen om Fonny vrij te krijgen, lopen op niets uit. Dan komt hun advocaat met nieuws: Hij heeft kunnen achterhalen waar Mrs. Rogers, de vrouw die de aanklacht tegen Fonny heeft ingediend, verblijft. Ze zit in Puerto Rico en Sharon gaat haar daar opzoeken. Ze schieten hier echter niets mee op. Mrs. Rogers blijft volhouden dat ze door een zwarte man verkracht is en dat het daarom Fonny moet zijn.
Uiteindelijk lukt het de familie Rivers toch om Fonny op borgtocht vrij te krijgen, zo kan hij bij de bevalling van de baby zijn.

D Uitgebreide persoonlijke reactie
Onderwerp
Het thema van het boek is discriminatie. Daarbij komen onderwerpen als liefde en familie aan bod.

Gebeurtenissen
Het verband tussen de gebeurtenissen in het boek is goed te verklaren. Doordat Fonny onschuldig in de gevangenis zit, is iedereen bij Tish in de familie bezig hem eruit te krijgen. Er wordt een advocaat gezocht om hen te helpen, Sharon gaat naar Puerto Rico om de vrouw op te zoeken die Fonny heeft aangeklaagd en Tish helpt waar ze kan en zoekt Fonny zo vaak mogelijk op.
De gebeurtenissen zijn erg geloofwaardig. Discriminatie is iets dat in het dagelijks leven ook veel voorkomt. In sommige landen leidt het er zelfs toe dat er onschuldige mensen in de gevangenis komen of worden vermoordt. De gebeurtenissen in het boek kunnen dus ook in het echt gebeuren.

Personages
De hoofdpersoon is Clementine Rivers (Tish), zij vertelt het verhaal en haar gedachten lees je. Naast Tish zijn de belangrijkste personen:
Haar verloofde Alonzo Hunt (Fonny), haar ouders Joseph en Sharon, haar zus Ernestine en Fonny’s ouders Frank en Alice Hunt.
Ik vind de karakters van de personages geloofwaardig. Ik snap best dat Tish het soms moeilijk heeft, want ze heeft allemaal problemen die opgelost moeten worden. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er moeders zijn zoals Alice Hunt, die hun zoon zo erg haten.
Ik kan me niet echt in de personages verplaatsen. Ik weet niet hoe het is om gediscrimineerd te worden en ook niet hoe het is om een verloofde in de gevangenis te hebben. De schrijver beschrijft de karakters echter zo goed, dat ik me wel een beetje kan inleven in de personages.

Opbouw
Toen ik begon met lezen, snapte ik de opbouw niet. Je begint namelijk midden in het verhaal te lezen. Na een tijdje begreep ik dat de hoofdpersoon, Tish, het verleden aan de lezer vertelt. Je leest steeds meer over de andere personages en over de dingen die gebeurd zijn in het verleden, maar ook over dingen die nu spelen. In het begin weet je dus niks over de andere personages, maar naarmate je verder leest, kom je steeds meer te weten.
Er zitten veel terugblikken in het verhaal. Dat is erg prettig, omdat je anders de gebeurtenissen niet kunt verklaren. Als je begint met lezen, weet je bijvoorbeeld niet waarom Fonny in de gevangenis zit. Door een terugverwijzing van Tish op de avond van de arrestatie, lees je wat er gebeurd is. Je leert het verhaal beter te begrijpen door de terugblikken en flashbacks.

Taalgebruik

Het taalgebruik is soms wat lastig, omdat ik niet alle Engelse woorden kende. Over het algemeen was het boek wel goed te begrijpen, omdat ik de betekenis van een moeilijk woord vaak uit de context kon halen. Wat me opviel aan het taalgebruik was dat er soms zinnen in het boek voorkwamen, die totaal niet klopte met de grammaticale regels die wij op school leren.

Verdiepingsopdracht
De belangrijkste open plek in het boek is: Waarom zit Fonny in de gevangenis? Deze open plek wordt halverwege het boek ingevuld, doordat er een terugblik wordt beschreven op de avond van Fonny’s arrestatie. Een andere open plek is de vraag of Fonny nog vrij komt. Deze open plek wordt pas aan het einde van het boek ingevuld.
Het boek is proza. De schrijver heeft de volle breedte van het papier gebruikt en de tekst is in alinea’s en hoofdstukken verdeeld. De tekst verwijst niet rechtstreeks naar de werkelijkheid, dus het is fictie. De schrijver heeft wel een gebeurtenis uit de werkelijkheid als uitgangspunt gepakt, maar hij heeft er ook dingen bij verzonnen en andere dingen weggelaten.

Evaluatie
A Eindoordeel
Ik vond het een mooi boek, maar soms wel een beetje vaag. Dit komt misschien doordat het in het Engels geschreven is en ik sommige dingen dus niet begreep. Ik vind het wel een aanrader voor andere mensen die een Engels boek moeten lezen, want het is niet té moeilijk en je leert er erg veel van. Ook spreekt het onderwerp me erg aan, want het is een alledaags probleem.

B Oordeel over het uitvoeren van de verdiepingsopdracht
Ik vond het uitvoeren van de verdiepingsopdracht geen moeilijke klus, omdat ik het ook al bij literatuur heb gemoeten. Over het algemeen denk ik dat ik de informatie goed heb verwerkt en dat ik deze opdracht dus goed heb uitgevoerd.

C Beschrijving van de moeilijkheden
Ik vind het soms moeilijk de antwoorden goed te beschrijven, zodat andere mensen weten wat ik bedoel. Dit was dus wat ik moeilijk vond aan de verdieping. Ik vond niks verwarrend of onduidelijk, want ik heb de opdracht al een keer uitgevoerd bij literatuur.

Geen opmerkingen: