donderdag 6 november 2008

Poetry (Renaissance) - zelf gekozen

Robert Herrick - Gather ye rose-buds

Gather ye rosebuds while ye may,
Old Time is still a-flying:
And this same flower that smiles to-day
To-morrow will be dying.

The glorious lamp of heaven, the sun,
The higher he's a-getting,
The sooner will his race be run,
And nearer he's to setting.

That age is best which is the first,
When youth and blood are warmer;
But being spent, the worse, and worst
Times still succeed the former.

Then be not coy, but use your time,
And while ye may, go marry:
For having lost but once your prime,
You may for ever tarry.

Plot
In dit gedicht komt duidelijk naar voren hoe de schrijver over tijd denkt. Hij vergelijkt tijd met een bloem die de ene dag volop bloeit, maar de volgende dag verlept is; met de zon: hoe hoger de zon, hoe sneller de dag voorbij is; met een vrouw, bij de eerste menstruatie is ze geen kind meer, maar hoe meer tijd er voorbij gaat, hoe erger alles wordt. Tenslotte volgt er een soort conclusie, in dit geval een wijze les. Je moet je tijd goed gebruiken. Blijf niet treuzelen, maar maak goede beslissingen zolang dat kan.

Scene
Er is geen duidelijke achtergrond in het gedicht. De auteur heeft het echter wel steeds over natuurverschijnselen waardoor het lijkt alsof je je in een groot bloemenveld of iets dergelijks bevindt.

Theme
Het thema is tijd. Je moet je tijd goed gebruiken. Wanneer je treuzelt in het nemen van beslissingen gaat de tijd snel voorbij en ben je zo over de top van je leven heen. Na die ‘top’ gaat het allemaal bergafwaarts.

Characters
Er is geen duidelijk character in dit gedicht. De schrijver vertelt een verhaal in dichtvorm over ‘tijd’. Er komen geen personen in voor.

Point of view
In dit gedicht heeft de schrijver gekozen voor het algemene vertelperspectief.

Personal opinion
Dit is een mooi gedicht met een krachtige en wijze les. De schrijver wil duidelijk maken dat de klok door blijft tikken. Je moet dus alles uit het leven halen en niet treuzelen.
Het gedicht is makkelijk te lezen. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt en er worden duidelijke voorbeelden genoemd waarmee de ‘wijze les’ goed te snappen is. Zo heeft de schrijver het over een bloem die eerst bloeit en daarna sterft. Iedereen snapt dat dit altijd gebeurt, de tijd blijft niet stilstaan. En ook noemt hij de zon als een voorbeeld. Iedereen weet dat een zon opkomt en daarna weer ondergaat. Dat is een reactie die niemand kan stoppen, net zoals de tijd. De tijd kan niet stilstaan, ook al zou iedereen dit wel eens willen.

Geen opmerkingen: